Det er jo egentlig ganske simpelt at drive en overskudsforretning. Dine indtægter skal være større end dine udgifter. Men hvordan kan du give en kunde et tilbud på rengøring, hvis du ikke kender dine egne udgifter ved opgaven? Stikker du fingeren i luften og håber det passer nogenlunde?
Hvis du gør – så er du ikke alene! Rengøringsbranchen adskiller sig fra andre brancher, både når det kommer til prissætning og drift. Der er ofte tale om mange opgaver med forskellig rengøringsfrekvens og periodiske ekstraopgaver. Rengøringsbranchen har igennem år været præget af øget prisfiksering, og mange rengøringsvirksomheder slår sig op på at være “bedst og billigst“. Der opstår hvert år mange nye virksomheder, som tilbyder rengøring. Hvert år er der også mange som lukker. Det er der en god grund til. To typiske metoder at udregne tilbud på rengøring er:
- at finde ud af hvad konkurrenten tager, og så ligge sin egen pris lidt lavere
- at sammenligne med et tidligere tilbud og sjusse sig frem til en pris
Hvad koster det, at gøre rent
Det er et misforstået koncept at starte med at kigge på prisen. For at få den rigtige pris, skal vi starte med opgaven. Hvad er det kunden forventer? Hvor store er de lokaler, der skal gøres rent? Hvor beskidte er de, og hvor ofte skal de gøres rent? Når du har overblik over, hvilket stykke arbejde du skal give tilbud på, kan vi begynde at beregne dine udgifter ved opgaven. Hvor mange udgifter har du til materialer og løn? Når du kender din udgift, og fastsætter din pris udfra denne, kender du også dit dækningsbidrag. Måske har du også en bogholder og en serviceleder, som skal have løn – og det kontor I sidder i skal også betales. Ja, og så vil du vel også gerne selv have en bid af kagen?
Øget behov for dokumentation
Ja ja, men du skal jo have kunden, så du er nødt til at være billigere end konkurrenten! Eller hvad? Prisfikseringen er (ikke bare i rengøringsbranchen, men i mange brancher) stadig stigende – men kravet og behovet for dokumentation bliver også større. Det starter allerede, når tilbuddet skal laves. Har du ikke dokumentation for det arbejde, du giver tilbud på, så ved hverken du, kunden eller medarbejderen, som I sidste ende skal udføre arbejdet, hvad der er aftalt. Kunden har måske en forventning om at rengøringsassistenten tømmer opvaskemaskine og affaldsspande, men hvis det ikke står i assistentens rengøringsplan, bliver det ikke gjort.
Så har du en utilfreds kunde. Hvad gør du så? Beder du assistenten bruge 15 minutter ekstra hos kunden? Og hvem skal så betale for de 15 minutter? Hvis du sender regningen til kunden, risikerer du at miste kunden, for så passer den aftalte pris ikke. Beder du assistenten løbe hurtigere, så risikerer du at miste en medarbejder eller øge antallet af sygedage. Der er kun dig tilbage til at betale.
Hvad koster det at regne 15 minutter forkert
Du vil ikke miste kunden, og du vil ikke miste din medarbejder. Så pengene skal komme fra din lomme. Men ved du, hvad det koster?
Hvis du bruger 15 min. for meget på rengøring hos én kunde med daglig rengøring kan det koste dig 1.050,- om mdr og 12.600,- om året. Regner vi med et dækningsbidrag på 20% på nye kunder, svarer det til, at du skal hente en årlig meromsætning på (12.600/20) x 100 = 63.000 kr. for at dække tabet.
Gå ikke i panik – der er hjælp at hente
Nu ved du, hvor galt det kan gå. Nu skal du høre, hvor godt det kan gå. Hvis du går et par skridt baglæns i din tilbudsberegning, og starter med at se på omkostninger og ressourceforbrug før selve prisen – så kan din tilbudsberegning næsten ikke gå galt. Det handler om at få din tilbudsberegning i system. Vi ved godt, du har travlt – men hvis du investerer tiden i at få system i din beregningsmetode, så er der både tid og penge at hente på den lange bane.
Få succes, når du giver tilbud på rengøring
Heldigvis er der hjælp at hente, når du skal give tilbud på rengøring. Bjarne Overgaard, indehaver af BO Consult, der til dagligt rådgiver og hjælper rengøringsvirksomheder med korrekte beregninger, har gennem 25 år udviklet og testet nøgletal for rengøring. Nøgletal som kan give dig korrekte beregninger, når du skal give tilbud på rengøring. CleanCalculator hjælper dig til korrekt beregning af ressourceforbrug, dækningsbidrag og pris. Du indtaster dine egne stamdata (lønudgifter, materialeudgifter m.m.), så beregningerne bliver tilpasset lige netop din virksomhed. Det fungerer sådan her:
- Du indtaster målene og sværhedsgraden på alle de lokaler, der skal gøres rent
- Du tilføjer eventuelle ekstra opgaver eller periodiske opgaver
- CleanCalculator beregner et forslag til dit månedlige tidsforbrug, samt materiale- og medarbejderudgifter
- Når du har tilpasset tidsforbruget, så det passer på opgaven, beregner CleanCalculator et prisforslag
- Du justerer din pris, så du kommer frem til det ønskede dækningsbidrag
- CleanCalculator genererer alle de dokumenter, du skal bruge (tilbud, kontrakt, rengøringsplan m.m.)
Så er du klar til at sende dit tilbud til kunden, som ikke bare får en pris, men en udspecificering af, hvad prisen indeholder. Du tilbyder professionel rengøring, og du viser kunden, at du allerede fra starten arbejder professionelt. Takker kunden ja dit tilbud, er du klar til at sætte opgaven i drift. Du har allerede en rengøringsplan, du kan udlevere til medarbejderen og ved, hvor lang tid opgaven skal tage. Du har fået en ny opgave, som du ved, du kan tjene penge på.
Hvis dit bord flyder med huskesedler og din mailindbakke er fuld, har du måske også brug for at få sat driften af de igangværende rengøringsopgaver i system. CleanManager kan hjælpe dig til styring og kontrol af rengøringsopgaver. Du får overblik over kunder, medarbejdere, tidsforbrug og kvalitet – så du får tid til at udvikle din virksomhed.
Se også, hvor du finder 4 gratis værktøjer til rengøringsbranchen.