Bæredygtighed, Klimaregnskab

Kære rengøringsvirksomhed, klimaet vil have, at du betaler din regning

Er du ved at være lidt træt af konstant at høre om klimaet? ESG, bæredygtighed og miljøvenlighed er måske blevet til flyvske begreber i dit nyhedsfeed? Alle synes at løfte pegefingeren og sige “uha”, for at fortælle dig, hvorfor klimaindsatsen skal spille en Oscar-vindende hovedrolle i din virksomhed.

Hvis du tror, at denne artikel handler om det samme – så har du fuldkommen ret, og det er helt frit for dig at springe over.

Det her er en åben invitation til at få hurtigt og nemt præsenteret de fem vigtige grunde til, hvorfor din rengøringsvirksomheds drift, indtægter og konkurrencedygtighed bliver påvirket af dit klimaarbejde.

Og hvad der sker, hvis du helt undlader det. 

1. Dine kunder kræver et klimaregnskab fra dig

EU har vedtaget, at der fra starten af 2024 er et lovkrav om, at børsnoterede virksomheder med over 500 medarbejdere skal dokumentere et klimaregnskab. Og hvad angår det dig? I har ikke over 500 medarbejdere? I er ikke børsnoteret? Alligevel kommer du højst sandsynligt til at blive bedt om at fremlægge et klimaregnskab uanset hvad.

Fra 2025 kommer loven til at gælde for alle store virksomheder, og fra 2026 for alle små og mellemstore børsnoterede virksomheder. Når dine kunder er pålagt dette krav, vil de ydelser, de køber af dig, indgå i deres klimaregnskab. De vil få brug for jeres klimaregnskab.

Derfor bliver de nødt til at efterspørge data om jeres CO2-forbrug i forbindelse med de ydelser, de har købt af jer. Hvis du ikke kan levere disse tal, må kunden overveje, om en anden leverandør, der kan levere et klimaregnskab, ville være et bedre match for dem.

2. Din bank giver penge til grønne investeringer

EU ønsker, at virksomheder skal handle mere bæredygtigt i fremtiden, bl.a. ved at overveje genbrugsmuligheder og reducere deres CO2-forbrug. Men det kræver et lille skub i motivationen for de fleste.

Som nævnt under det forrige punkt, skal virksomheder ud over et årsregnskab også aflevere et årligt klimaregnskab. Klimaregnskabet opgør en virksomheds CO2-forbrug samt dens klimamål og -strategier på kort og lang sigt. Det bruges af banker til at vurdere en virksomhed, da de ønsker at sikre, at de projekter, de finansierer, er så bæredygtige som muligt. Med et klimaregnskab kan banker nemmere sammenligne virksomheder inden for samme branche og vælge, hvilke de skal investere de “grønne” penge i, for at støtte en profitabel forretning.

Så hvis du kan aflevere et klimaregnskab og dokumenter dine grønne initiativer, får du lov til at stå i ekspres-køen til rutsjebanen.

3. Dine tilbud adskiller sig fra konkurrenterne

Ikke alle kunder lægger vægt på miljøvenlighed – endnu.

Med et øget fokus i medierne og de seneste års klimaforandringer stiger antallet af og efterspørgslen på bæredygtige løsninger. Folk bliver mere bevidste om, at deres valg har betydning for miljøet.

Forestil dig, at en potentiel kunde står over for et valg mellem to tilbud, og ud over en god pris, kan den ene også dokumentere, at virksomheden engagerer sig i klimaet. Den anden gør intet for klimaet og leverer blot et standardtilbud.

Hvilket tilbud tror du, de vælger?

4. Bliv mere attraktiv overfor unge medarbejdere

De unge vokser op i en tid præget af det, man kalder klimaangst, og mange frygter, at planeten vil blive ødelagt, før de selv når at få børn eller blive gamle.

Denne frygt afspejler sig også i deres valg af arbejdsgiver. Hvis du ønsker at tiltrække kvalificeret arbejdskraft i fremtiden, bør du derfor overveje, hvilke værdier de unge generationer vægter højt. Ligesom med kunderne vil en kommende medarbejder prioritere dig højere end konkurrenterne, hvis din virksomhed lever op til deres personlige værdier.

Da rengøringsbranchen i forvejen er udfordret med at finde kvalificerede medarbejdere, bør du overveje, hvordan din virksomhed kan blive en mere attraktiv arbejdsplads for de unge, som aktivt fravælger virksomheder, der ikke gør en indsats for miljøet.

5. Enhver indsats gør en forskel for vores planet

Sidst, men ikke mindst, kommer den vigtigste grund: Vi skal alle bidrage til at passe på vores gode, gamle jord.

I det store billede kan det virke overvældende at tænke på sit bidrag til klimaet. Ikke desto mindre, når virksomheder i alle størrelser – små, mellemstore og store – engagerer sig, og vi alle ændrer vores adfærd mod mere bæredygtighed, bliver små handlinger til en kollektiv indsats. Du kan ikke ændre hele din drift fra den ene dag til den anden. Alene det, at du informerer dig om emnet, udforsker muligheder og lægger en strategi, udgør en forskel. Det er det første skridt på vejen mod en grønnere fremtid.

Og husk, noget er altid bedre end ingenting.

Nu har du fået fem gode grunde til, hvorfor din rengøringsvirksomhed bør engagere sig i og betale sin regning til klimaet. Du har i teksten flere gange læst om klimaregnskab og nye lovkrav. I vores artikel Klimaregnskabet for rengøringsvirksomheder fortæller vi dig præcist, hvad et klimaregnskab er, og viser dig, hvordan du kan arbejde med det i din virksomhed.

Del artikel

Har du hørt det nyeste?

Ved at indtaste e-mail og klikke jo tak, tillader du at vi må sende information om nye blogindlæg samt nyhedsbreve til dig.

Du kan til enhver tid afmelde dig igen. Vi deler aldrig dine kontaktoplysninger med andre.