3 måder teknologi kan optimere din rengøringsvirksomhed og øge konkurrenceevnen

Vi forstår, at det kan være en udfordring at jonglere den daglige drift i en rengøringsvirksomhed, mens du samtidig forsøger at øge effektiviteten og styrke konkurrenceevnen. Men hvad nu, hvis vi fortalte dig, at der allerede findes teknologier, der kan forvandle disse udfordringer til konkurrencefordele? I denne artikel vil vi udforske tre almindelige udfordringer, som rengøringsvirksomheder ofte står overfor, og vise, hvordan du ved at implementere teknologiske løsninger både kan overvinde disse udfordringer og opnå konkurrencefordele. Udfordring 1: Kundeklager Det er frustrerende, når kunderne klager – især når du ved, at opgaven er udført som aftalt. En typisk klage kan lyde: “Her er ikke gjort ordentligt rent”. Din første reaktion er måske at sige: “Det så pænt ud, da vi gik.” Men hvad nu, hvis du kunne dokumentere arbejdet med et billede? Ved at sende et billede kan du bevise, at rengøringen er udført som aftalt, og dermed opbygge tillid. Endnu bedre, hvad hvis du kunne forebygge klager ved at sende dokumentation med det samme, rengøringen er færdig? Tidligere var prisen afgørende for valg af rengøringsleverandør, men vi ser en tendens til, at dokumentation i højere grad bliver efterspurgt af kunderne. Forestil dig, at du med det samme, rengøringen er […]

Bør man virkelig kalde sin rengøring for bæredygtig?

Det er moderne at markedsføre sig som bæredygtig, men inden I dekorerer jeres virksomheds facade med grønne løvranker, så lad os lige få afklaret hvilke regler der gælder i miljømarketingens jungle.  Vi starter med at give jer et overblik over, hvorfor det som rengøringsvirksomhed er vigtig at fortælle om sine klimaindsatser. Herefter vil vi forklare jer, hvilke love der er gældende. Vi kommer bl.a. ind på, hvorfor det kræver dokumentation at kalde sig “bæredygtig”, og hvorfor brugen af grøn farve kan gælde som vildledende markedsføring? Gode grunde til at fortælle om jeres klimaindsatser I stiller måske jer selv spørgsmålet: Hvorfor skal vi overhovedet markedsføre vores klimaindsats, hvis vi kan risikere at få en bøde? Det er der rigtig mange andre virksomheder, der også gør. Fænomenet om at tie stille om sine klimaindsatser er blevet så udbredt, at det har fået sit helt eget begreb: Greenhushing.  Greenhushing er et alvorligt problem. Markedsføring om grønne tiltag styrker nemlig både virksomhedens image og tiltrækker kunder, partner og investorer. Derudover kan det være med til at inspirere andre til at arbejde på lignende måde med at forbedre miljøet og klimaet.  Yderligere er det værd at nævne, at mange unge søger efter arbejdspladser med et […]

Klimaregnskabet for rengøringsvirksomheder

Bæredygtighed og miljøbevidsthed vinder mere og mere frem i vores liv, og således står rengøringsvirksomheder ligesom alle andre over for en ny udfordring: klimaregnskabet. I første omgang er det afgørende at forstå forskellen mellem et klimaregnskab, klimarapport og en ESG-rapport, så lad os få det afklaret med det samme: En ESG-rapport dækker en analyse og evaluering af alle tre områder for bæredygtighed, nemlig klima, det sociale og ledelse (Environmental, Social, and Governance) i din virksomhed. En klimarapport dækker kun selve analysen og evalueringen af “E”’et, altså hvilken påvirkning din virksomhed har på klimaet. Klimaregnskabet omhandler de indsamlede regnskabstal vedr. din virksomheds CO2- forbrug. I selve klimarapporten omskriver du også, hvilke mål og strategier i har på baggrund af jeres klimaregnskab. Mens vi i øjeblikket kun ser krav til om en klimarapport, peger tendensen mod, at ESG-rapportering vil blive en forpligtelse om et par år. Men “den tid, den sorg” – for nu skal vi fokusere på det, der er mest presserende: Hvad skal du vide for at kunne lave et klimaregnskab- og rapport for din rengøringsvirksomhed. Hvad skal et klimaregnskab bruges til? Forestil dig et klimaregnskab som din virksomheds miljøtermometer. Den måler hvor meget CO2 og andre drivhusgasser, din virksomhed […]

Kære rengøringsvirksomhed, klimaet vil have, at du betaler din regning

Er du ved at være lidt træt af konstant at høre om klimaet? ESG, bæredygtighed og miljøvenlighed er måske blevet til flyvske begreber i dit nyhedsfeed? Alle synes at løfte pegefingeren og sige “uha”, for at fortælle dig, hvorfor klimaindsatsen skal spille en Oscar-vindende hovedrolle i din virksomhed. Hvis du tror, at denne artikel handler om det samme – så har du fuldkommen ret, og det er helt frit for dig at springe over. Det her er en åben invitation til at få hurtigt og nemt præsenteret de fem vigtige grunde til, hvorfor din rengøringsvirksomheds drift, indtægter og konkurrencedygtighed bliver påvirket af dit klimaarbejde. Og hvad der sker, hvis du helt undlader det.  1. Dine kunder kræver et klimaregnskab fra dig EU har vedtaget, at der fra starten af 2024 er et lovkrav om, at børsnoterede virksomheder med over 500 medarbejdere skal dokumentere et klimaregnskab. Og hvad angår det dig? I har ikke over 500 medarbejdere? I er ikke børsnoteret? Alligevel kommer du højst sandsynligt til at blive bedt om at fremlægge et klimaregnskab uanset hvad. Fra 2025 kommer loven til at gælde for alle store virksomheder, og fra 2026 for alle små og mellemstore børsnoterede virksomheder. Når dine kunder […]

Få de nyeste artikler direkte i din indbakke helt gratis

Ny lov om tidsregistrering: Hvad betyder det for din rengøringsvirksomhed?

Den 23. januar 2024 vedtog et flertal i Folketinget et lovforslag om ændring i arbejdstidsloven. Det betyder, at alle arbejdsgivere skal indføre et tidsregistreringssystem, hvor alle medarbejderes daglige arbejdstid registreres.  Lovændringen er resultatet af en afgørelse fra EU-domstolen den 14. maj 2019, som kræver, at alle EU-lande skal sikre, at arbejdsgivere anvender et objektivt og pålideligt tidsregistreringssystem, der registrerer hver enkelt medarbejders daglige arbejdstid. Den nye lov træder i kraft den 1. juli 2024 og omfatter alle arbejdsgivere, hvilket betyder, at hvis du driver en rengøringsvirksomhed med ansatte – så gælder det også for dig. Uanset om du allerede har et system til registrering af arbejdstider eller ej, skal du sikre dig, at du som arbejdsgiver overholder de kommende krav. Overblik over de nye regler om tidsregistrering Alle virksomheder skal indføre et tidsregistreringssystem, som kan registrere medarbejdernes daglige arbejdstid. Registreringen skal være tilgængelig for den enkelte medarbejder under ansættelsen. Arbejdsgiveren skal opbevare registreringerne i en periode på 5 år.  Der er metodefrihed, men tidsregistreringssystemet skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt.  Hvem er ansvarlig for at reglerne overholdes? Som arbejdsgiver er det dit ansvar at alle reglerne bliver overholdt, og at de data der bliver registreret, er korrekte. Det er ligeledes […]

Sådan kan du forklare og forsvare prisstigninger på din rengøring

At fastsætte en pris på din rengøring kan være en udfordring i sig selv. Du skal have styr på udgifterne for at sikre, at du har en god fortjeneste på opgaven, men samtidig må du ikke sætte prisen for højt, så kunden vælger en billigere konkurrent. Så hvordan sikrer du, at dine priser følger de stigende omkostninger, og hvad koster det dig, hvis du ikke laver prisstigninger? Derfor er det afgørende at hæve priserne for at sikre overlevelsen af din rengøringsvirksomhed Gennem de seneste år har vi set betydelige prisstigninger i den danske økonomi. Inflationen har medført, at både forbrugere og virksomheder nu skal betale mere for de samme varer. Dette skyldes delvis stigende omkostninger til produktion og drift, samt lønomkostninger. For rengøringsfirmaer er det afgørende at forstå og tilpasse sig disse ændringer for at sikre en fortsat bæredygtig indtjening. I rengøringsbranchen har der altid været stort fokus på prisen. En generel bekymring blandt ejere af rengøringsvirksomheder er frygten for at tabe kunder til konkurrenter, der tilbyder lavere priser. Som ejer af en rengøringsvirksomhed har du muligvis tidligere tiltrukket kunder ved at tilbyde attraktive, lave priser. I den nuværende økonomiske situation, hvor inflationen har forhøjet omkostningerne til både varer og […]

Vigtige trends i rengøringsbranchen, du bør holde øje med i 2024

2024 banker på døren, og ind kommer et år med nye krav, udfordringer og spændende muligheder i rengøringsbranchen. Vi har identificeret fire centrale områder, som vil forme fremtiden for din rengøringsvirksomhed, og som er afgørende for din fremtidige succes: bæredygtig rengøring, ny lovgivning om tidsregistrering, teknologisk udvikling, og vigtigheden af medarbejdere.  Disse områder er ikke kun vigtige for at holde trit med konkurrencen, men de vil også bane vejen for en innovativ fremtid i rengøringsbranchen. Bæredygtig rengøring: En nødvendighed i 2024 I 2024 er bæredygtighed ikke bare en trend – det er blevet et centralt fokuspunkt. Flere rengøringsvirksomheder har allerede omfavnet miljøvenlige rengøringsmidler og bæredygtige praksisser, drevet af både kundernes stigende krav og en voksende global bevidsthed om miljøets tilstand. Med indførelsen af nye regler i 2024, som kræver store virksomheder at rapportere om deres miljøpåvirkning, har bæredygtig rengøring skiftet fra at være en konkurrencefordel til en nødvendighed. Den rengøring, du leverer, bliver en integreret del af dine kunders samlede bæredygtighedsregnskab. Vi ser allerede en tendens til, at både private og offentlige kunder stiller grønne krav i udbud på rengøringsområdet. En bæredygtig forretningsmodel bliver derfor ikke kun vigtig for de største rengøringsvirksomheder, men også for mindre virksomheder i branchen for at […]

Medarbejderudvikling for tosprogede – øget trivsel på arbejdspladsen

Det er dine medarbejdere, der afgør kvaliteten af din service. Derfor giver det mening, at du i dit rengøringsfirma tænker på medarbejderudvikling. Jeg giver dig 3 konkrete råd til, hvordan du kan udvikle og styrke samarbejdet med dine rengøringsassistenter med anden etnisk baggrund end dansk. Kvaliteten af en rengøringsassistens arbejde afhænger ikke af, om han eller hun taler godt dansk. Men sproget kan have stor betydning for, om din medarbejder er i trivsel på arbejdspladsen. Det kan have både menneskelige og økonomiske konsekvenser, hvis du har dårlig medarbejdertrivsel i dit rengøringsfirma. Medarbejderudvikling kan være nøglen til bedre trivsel – også når det kommer til tosprogede. Rengøringsbranchen er en af de brancher, som er særlig god til at ansætte medarbejdere med en anden etnisk baggrund end dansk. Men det er ikke uden udfordringer. Sprogbarrieren kan skabe afstand mellem leder og rengøringsassistent, og det kan give dårlig trivsel på arbejdspladsen. Men det kan du undgå! Det kræver, at du sætter fokus på medarbejderudvikling for dine tosprogede medarbejdere. Og inden du tænker, at det har du for travlt til – så tænk lige igen. For hvorfor er det nu, du har travlt? Har en medarbejder meldt sig syg? Eller har du en utilfreds […]

Hvordan vinder jeg et tilbud på rengøring?

Det første halve år af 2020 har været plaget af COVID-19, og vi er desværre stadig plaget af pandemien. Dog er vi blevet mere opmærksomme på rengøring og hygiejne. Hertil er der også kommet flere krav og forventninger fra myndighederne og kunderne ang. rengøring, hvilket er til vores fordel. Få 3 gode tips til dit næste tilbud og se webinaret her. I CleanCalculator har vi implementeret hygiejneindsatser, så du kan sikre dig at der bliver taget ordentlige forbehold for smitte i forbindelse med din tilbudsproces. Du kan herved være mere økonomisk ansvarlig i din tilbudsproces, afsætte den korrekte tid til en forhøjet hygiejneindsats og være med til at bryde smittekæder i Danmark. I vores webinarer i september har vi givet brugerne et godt bud på hvordan de opnår et resultat, som tilfredsstiller alle parter i verden, der er i disse tider, er i konstant forandring. Se med på hvordan du kan gøre den store forskel i din rengøringsorganisation. Vi har afholdt webinarer, så brugerne kunne blive klogere på professionel rengøringsplanlægning og tilbudsberegning, hvilket du selvfølgelig heller ikke skal gå glip af. Webinaret ”Efter COVID-19 – hvordan vinder jeg et tilbud på rengøring?” som blev afholdt d. 7 september 2020, giver […]

Se flere

Har du hørt det nyeste?

Ved at indtaste e-mail og klikke jo tak, tillader du at vi må sende information om nye blogindlæg samt nyhedsbreve til dig.

Du kan til enhver tid afmelde dig igen. Vi deler aldrig dine kontaktoplysninger med andre.