Kravene til moderne rengøring stiger og kundeloyaliteten falder. Vi ser nærmere på de krav, der stilles, og dine muligheder for at optimere indtjeningen i din rengøringsvirksomhed.
Hvilken respons møder du, når du fortæller folk, at du arbejder i rengøringsbranchen? Er det et: ”wow, hvor spændende” eller et: ”uh, det var en hård branche”? Branchen har i mange år ikke haft det bedste omdomme. Hvis ikke man kan andet, kan man da altid gøre rent. Det kan alle jo. Det er den fordom, mange har om branchen. Men sådan forholder det sig ikke. Det ved du, og det ved jeg. Vi ved det, fordi vi arbejder i branchen hver dag. Vi er stolte af vores fag. Vi ved, at rengøring er meget mere end bare kost og spand. Vi ved, at kunderne stiller højere og højere krav til kvaliteten – men at de samtidig i høj grad vælger den billigste service. Kundeloyalitet er ikke det samme i moderne rengøring, som det var engang. Hvis naboen tilbyder samme service som dig til en lavere pris, så er der stor risiko for, at du mister en kunde. Men du ved godt, at naboen ikke yder den samme kvalitet som dig. Så hvordan overbeviser du din kunde om det? Skal du sætte prisen ned og fastholde en kunde, du ikke tjener penge på?
Hvilke krav stiller kunderne til den moderne rengøringsvirksomhed?
Kunderne kan naturligvis stille mange krav i forhold til netop, hvad deres ønsker til rengøringen er, og hvad de forventer bliver rengjort. Dog er der to hovedpunkter, der er vigtige at være opmærksomme på:
- Større krav til likviditet, fleksibilitet, miljø, kvalitetssikring og dokumentation
- Stigende krav om kædeansvar – ”overenskomstlignende vilkår”
Kunderne er blevet mere miljøbevidste og kræver i højere grad dokumentation for den service, de betaler for. De ønsker en fleksibilitet i form af, at kunne flytte eller aflyse rengøringsaftaler, så det passer ind i deres egen planlægning. Det kræver selvfølgelig, at du har styr på din egen planlægning og dine ressourcer. Ellers kan disse krav, komme til at påvirke din virksomheds indtjening. Så hvad kan du gøre ved dette?
Tre hovedområder for bedre indtjening
Det er muligt at få en bedre indtjening i din rengøringsvirksomhed via tre områder:
- Øge omsætningen – flere kunder – flere ydelser – bedre priser
- Sænke omkostningerne – spare tid – lønomkostninger – overføre ressourcer
- Minimere direkte fejl, der medfører helt unødvendige ekstraordinære omkostninger, herunder sager med fagforeninger, bøder osv.
Øg omsætningen
Kort sagt kan du øge omsætningen ved at få flere kunder, flere ydelser og bedre priser. Vær her opmærksom på, at bedre priser ikke er det samme som billigere priser. Gør kunden opmærksom på, hvad de får for prisen hos dig – som de naturligvis ikke får hos naboen med den billigere pris. Tænk her på et af hovedpunkterne for krav til moderne rengøring: ”fleksibilitet, miljø, kvalitetssikring og dokumentation”. Hvis det fremgår tydeligt i din kontrakt med kunden, hvad de får for prisen, bliver det automatisk lettere for dig, at argumenterer for din pris. Og vil kunden have det billigere? Ingen problem – hvad skal vi så fjerne i kontrakten? Gør det klart og tydeligt, at pris og kvalitet hænger sammen, så du ikke bruger ressourcer på kunder, du slet ikke tjener penge på.
Sænk omkostningerne
Det er mange måder, hvorpå du kan sænke dine omkostninger: spare tid, lønomkostninger, overføre ressourcer. Alle punkterne hænger i høj grad sammen med din planlægning. Kan du effektivisere din drift, kan du spare tid. Kan du udnytte dine ressourcer bedre, kan du spare lønomkostninger. Det betyder ikke, at du skal sætte dine medarbejdere ned i løn. Arbejder du efter overenskomst kan du spare på tillæggene ved at bruge dine medarbejderes timer optimalt, så du får færre overarbejds- og aften-/nattillæg.
Minimere fejl
Hvis du kan minimere direkte fejl, der medfører helt unødvendige ekstraordinære omkostninger, herunder sager med fagforeninger, bøder osv. kan du både spare tid og penge. Du kan minimere fejl med god planlægning.
Ønsker du at vide mere om, hvordan du kan optimere indtjeningen i din rengøringsvirksomhed? Så hold øje med vores seminarer om optimering og salg, hvor vi kommer i dybden med alle optimeringsmulighederne.
Se også 4 gratis online værktøjer til rengøringsbranchen, og få konkrete værktøjer til at komme foran dine konkurrenter.