Hygiejne, Kvalitet, Planlægning, Produkt

3 tips til en effektiv rengøringsplan

Hvordan opnår man en ensartet rengøring, når der skiftes ud i medarbejdere eller afløsere? Hvis medarbejderne ikke udfører rengøringen ens, kan det resultere i en utilfreds kunde – og i værste tilfælde finder kunden en anden leverandør. Det kan du undgå med en effektiv rengøringsplan 

Vi har alle hver vores måde at gøre tingene på – især når det kommer til rengøringen. Du har sikkert før undret dig over, hvorfor andre ikke gør det på samme måde som dig, når nu din måde selvfølgelig er den bedste. I en rengøringsvirksomhed er det vigtigt, at alle ved, hvordan opgaverne skal udføres. På den måde opnår man en ensartet rengøringskvalitet og tilfredse kunder. 

Tip 1 – Overblik over antal klude og mopper

Har medarbejderen overblik over antallet af klude og mopper, som skal bruges?

En god og effektiv rengøringsplan bør indeholde en simpel oversigt over, hvor mange klude og mopper den pågældende rengøring kræver. Dette er også vigtigt for at kunne opretholde en høj rengøringskvalitet, da den samme klud eller moppe ikke må bruges under hele rengøringen.

Tip 2 – Fast aftale med kunden om oprydning

Har I en fast aftale med kunden omkring et lokales klargøring til rengøringen?

Hvordan et lokale efterlades er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan rengøringen kan udføres, og på hvilken tid. Lav derfor en fast aftale med kunden om, hvordan et lokale skal se ud, når din medarbejder ankommer. Husk også at fastlægge, hvad medarbejderen skal gøre, hvis lokalet ikke er som aftalt. Skriv kort aftalen med kunden ind i rengøringsplanen, så medarbejderen ikke kommer i tvivl.

Tip 3 – Valg af udstyr til en rengøringsopgave

Er det tydeligt for medarbejderen, hvilket udstyr som skal bruges?

Hver rengøringsopgave i en rengøringsplan bør have en tydelig beskrivelse af opgaven samt hvilket udstyret, som skal bruges dertil. Medarbejderen skal ikke være i tvivl om, hvad der skal bruges.

Se eksempel på en god rengøringsplan.

Med en god rengøringsplan sikrer du, at kvaliteten af rengøringen er afstemt med både medarbejdere og kunder. Rengøringsplanen kan du desuden bruge i din kontrakt med kunden, så I har en klar aftale om, hvordan opgaven skal udføres. Har I f.eks. en aftale om, at rengøringsmedarbejderen skal vaske gulv, hvis stolene i klasselokalet eller kantinen ikke er sat op? Eller forventer kunden, at medarbejderen sætter stolene op for dem? Ligger der ikke en klar aftale omkring dette, kan der opstå misforståelser og utilfredshed hos både medarbejder og kunde. 

En god rengøringsplan = tilfredse kunder og øget medarbejdertrivsel. 

Del artikel

Få besked om nye artikler

Ved at indtaste e-mail og klikke jo tak, tillader du at vi må sende information om nye blogindlæg samt nyhedsbreve til dig.

Du kan til enhver tid afmelde dig igen. Vi deler aldrig dine kontaktoplysninger med andre.